De 6 belangrijkste Google Adwords tips

Geplaatst op 23-02-2016

Wij hebben al jaren ervaring met Google Adwords voor veel verschillende klanten. In al die jaren hebben wij naast de theorie-ervaring (PasQuality is Google Adwords Qualified) ook wel praktijk ervaring opgedaan. In dit blog geven wij 6 tips die elke ondernemer zelf moet toepassen of moet laten toepassen door zijn marketing partij.

Must: koppeling met Google Analytics

Misschien wel het mooiste van Google Adwords is dat alles 100% meetbaar is. Hiervoor dient je account echter wel gekoppeld te zijn aan Google Analytics. Zeker als je de werkelijke omzet via Adwords wilt meten via eCommerce. Dit is dan ook een actie die wij altijd al uitvoeren voor we de eerste cent uitgeven in Adwords. Helaas zien wij soms dat bij bestaande Google Adwords accounts deze koppeling nog niet staat.

Voor deze klanten konden wij altijd direct al een verbetering doorvoeren door Google Adwords en Google Analytics te koppelen. Door deze koppeling konden wij oude lopende campagnes direct stilzetten. Ondanks het bestede budget, leverde dit niets op. Het overgebleven budget kon nu besteed worden aan de meest succesvolle campagnes.

verkeersbronnen in adwords

Optimale uit je budget halen

In Adwords wordt vaak de melding 'beperkt door budget' weergegeven. Omdat het voor veel bedrijven financieel onmogelijk is om de totale doelgroep te bereiken, wil je zo effectief mogelijk omgaan met het beschikbare budget. 

 Juiste biedingen instellen of laat Adwords de biedingen automatisch instellen
 Kies voor standaard weergavesnelheid
 Stuur je budget naar de meest rendabele campagnes
 Verbeter de kwaliteitsscore van je campagnes waar mogelijk

Uiteraard zal een goede online marketeer je altijd inlichten over de mogelijkheden, ondanks bepaalde afspraken over het budget. Stel dus ook gerust gerichte vragen over het budget aan jouw online marketeer. Het is immers jouw geld dat gebruikt wordt.

Search query report gebruiken

In het search query report vind je een overzicht van alle zoekopdrachten naast de door jouw ingestelde zoekwoorden. Naast jouw zoekwoorden wordt je namelijk op veel, vaak relevante, zoekopdrachten vertoond. In deze lijst staan vaak zoekwoorden die je kunt toevoegen aan je bestaande zoekwoordenlijst. Maar belangrijker: je kunt heel veel zoekwoorden uitsluiten die niet relevant zijn voor jouw campagne. En waar je dus ook geen kostbaar klikbudget aan wilt uitgeven. Woorden je vaak direct al zelf uit kunt sluiten zijn woorden als 'vacature', 'stage' en 'tweedehands'.

Zorg dat je het search query report regelmatig naloopt en hierop je zoekwoordenlijst up-to-date en clean houdt.

Optimaliseren, bijsturen en rapporteren

Een fout die veel bedrijven maken, is dat zij een AdWords campagne aanmaken en er vervolgens niet meer naar omkijken. De campagne kan op die manier maanden of zelfs jaren lopen zonder dat er aanpassingen worden gedaan. Stel je voor dat je in 2014 een campagne hebt aangemaakt met in de advertentietekst: Uitverkoop 2014. Sla nu je slag! En dat dit dan anno 2016 nog steeds actief is … Een ander voorbeeld: campagnes die zijn opgezet rondom Sinterklaas en die in de maand mei nog steeds bovenaan de betaalde zoekresultaten te vinden zijn. Door regelmatig je campagnes na te lopen en aan te passen waar nodig voorkom je dit soort blunders.

Gebruik alle extensies

Naast de tekstadvertentie kun je jouw advertentie nog meer laten opvallen. Het gebruik van extensies zorgt voor een hoger CTR (doorklikpercentage) en neemt meer ruimte in. Wat ook weer zorgt voor minder ruimte voor je concurrentie. Je kunt gebruiken maken van deze extensies:

 adwords advertentieLocatie extensies
 Oproep extensies
 Extensies voor sitelinks
 Highlight extensies
 Recensie extensies
 App extensies
 Extensies voor website-informatie

 

Zorg voor inzicht en transparantie

Er zijn veel ondernemers die hun online marketing, waaronder Google Adwords, uitbesteden. Dit is vaak een goed initatief, want een marketingbureau heeft hier doorgaans een aantal specialisten voor in dienst. Mocht je jouw Google Adwords campagne uitbesteden, zorg er dan altijd voor dat je inicht krijgt in de campagnes. Dit kan door toegang te krijgen in jouw account (ook al staat dit in het master-account van het bureau). Maar ook door regelmatig na te vragen wat voor optimalisatie-rondes er worden gedaan. Marketingbureaus die hier 100% transparantie in geven, geven aan geen geheimen te hebben. Dit zijn doorgaans ook de bureaus die veel aandacht aan jouw campagnes besteden.

Heb of krijg jij geen toegang of inzicht?
Sta erop dat je dit wel krijgt. Anders weet jij niet of er wel het optimale uit jouw campagnes wordt gehaald. Vraag anders eens om een printscreen van de wijzigingsgeschiedenis van jouw account. Hier hoort minimaal 1x per week een wijziging te zien zijn. PasQuality geeft altijd 100% inzicht in jouw campagnes. Het is immers jouw budget. 

 

 

Deel dit bericht:

Erkend als Google Partner!

PasQuality is een erkend Google Partner

Lees meer

Gratis Marketing Analyse voor bedrijven!

Vraag een gratis Marketing Analyse aan!

Lees meer
Archief
  • Google campagnes, gericht op conversie

    Google campagnes, gericht op conversie

    Google campagnes, gericht op conversie

    Lees meer
  • Gratis Online Marketing Check

    Gratis Online Marketing Check

    Hoe goed scoort jouw website en Online Marketingstrategie?

    Aanvragen
  • Ronnie Degen, eigenaar Hotel de Achterhoek Ronnie Degen, eigenaar Hotel de Achterhoek

    "Dankzij PasQuality in aanraking gekomen met Google Adwords. En het werpt duidelijk de nodige vruchten af!"

  • Jordy Jas, eigenaar Balloonzone.nl Jordy Jas, eigenaar Balloonzone.nl

    "Dankzij de Adwords-campagne van PasQuality kregen we in de 1e maand al 5x meer omzet binnen!"

  • Wim Hendriksen, eigenaar Van Rooij Gorinchem Wim Hendriksen, eigenaar Van Rooij Gorinchem

    "In de 1e maand kregen we al 7 offerte aanvragen binnen, zonder enige promotie!"

  • Lars Maat, eigenaar Maatwerk Online Lars Maat, eigenaar Maatwerk Online

    "PasQuality is een ontzettend efficiënte partner die je op het gebied van online marketing zeker verder zal brengen"

  • Sjoerd Wijtzes, Sales consultant DTG Sjoerd Wijtzes, Sales consultant DTG

    "Ik heb Pascal mogen ervaren kortom als: een vakkundige, hard werkende collega met sterk analytisch vermogen!"