Google Tag Manager, wat kun je ermee?

Geplaatst op 28-08-2015

Nee, Google Tag Manager heeft niets te maken met het Taggen van je vrienden op Facebook. Google Tag Manager maakt jouw marketing makkelijker. Maar wat kun je er precies mee? Wat zijn de grote voor- en nadelen? En vooral, hoe werkt het?

Misschien eerst even een korte uitleg wat Google Tag Manager precies is. Google Tag Manager is een tool waarmee je zelf eenvoudig Tags kunt toevoegen aan je website en deze op elk moment snel en gemakkelijk kunt aanpassen. Hiervoor moet je eenmalig een Tag Manager code op al je pagina’s plaatsen.

De ‘Tag’ in Tag Manager staat dus niet voor je vrienden, maar voor elk stukje code van bijvoorbeeld Google Analytics, Google Adwords maar ook LinkedIn. Hiermee worden alle andere codes op je website dus overbodig! Je kunt nu de Google Tag Manager Fundamentals cursus gratis volgen.

Voor- en nadelen van Google Tag Manager

Zoals met elke tool, zijn er zowel voor- als nadelen. Even de belangrijkste punten op een rij:

Voordelen:

  • Er staan geen losse Tags meer op je website, waardoor je pagina’s sneller worden geladen
  • Nieuwe Tags zijn snel te plaatsen, bestaande Tags zijn makkelijk aan te passen
  • Google Tag Manager is een gratis tool en erg gebruiksvriendelijk

Nadelen:

  • Het is weer een extra tool die je moet beheren
  • Volgorde van het activeren van je Tags is lastig aan te passen
  • Foutgevoeligheid: een verkeerde Tag kan al je codes beïnvloeden


Maar hoe werkt Google Tag Manager precies?

Als je bent ingelogd in Google Tag Manager, maak je een zogeheten container. Je vult de naam van je website in, de URL en geeft aan waar je de container gebruikt. Vervolgens krijg je een Google Tag Manager code. Zorg ervoor dat deze code op elke pagina komt te staan.

google tag manager

1. Google Analytics plaatsen

In het linkermenu zie je 4 menu’s: overzicht, Tags, Triggers en Variabelen.

Zorg dat je altijd als eerste je Analytics Tag gaat plaatsen. Ga naar Tags en klik op nieuw. Vervolgens zie een je een overzicht van alle mogelijke Tags die je kunt maken. Kies Analytics, je type Tag (Universal of Klassiek). In het volgende scherm vul je jouw Tracking-ID in, geef je aan dat je alle pagina’s wilt meten en je 1e Tag is gemaakt!

Je 1e Tag is gemaakt, maar nog niet actief. Klik hiervoor rechtsboven op publiceren. Je ziet vervolgens een overzicht van al je wijzigingen. Bekijk altijd eerst het voorbeeld voor je de Tag publiceert, zodat je zeker weer dat alles werkt. Alles werkt? Publiceer je Tag en hij is actief!

google analytics

2. Google Adwords Tag plaatsen

Nadat je Google Analytics Tag geplaatst is en werkt, is het tijd om je Google Adwords te koppelen aan een Tag. Maak weer een nieuwe Tag aan, geef deze een passende naam en selecteer Adwords. Vervolgens kies je jouw type Tag, in dit geval ‘conversies bijhouden’ van Adwords.

Bij de configuratie vul je de conversie-ID en Conversielabel in. Om deze te vinden ga je naar je Google Adwords account → hulpprogramma’s → conversies → bekijk je de code van je Tag. In deze code zie je de conversie-ID en conversielabel staan.

Erkend als Google Partner!

PasQuality is een erkend Google Partner

Lees meer

Gratis Marketing Analyse voor bedrijven!

Vraag een gratis Marketing Analyse aan!

Lees meer
Archief
  • Google campagnes, gericht op conversie

    Google campagnes, gericht op conversie

    Google campagnes, gericht op conversie

    Lees meer
  • Gratis Online Marketing Check

    Gratis Online Marketing Check

    Hoe goed scoort jouw website en Online Marketingstrategie?

    Aanvragen
  • Ronnie Degen, eigenaar Hotel de Achterhoek Ronnie Degen, eigenaar Hotel de Achterhoek

    "Dankzij PasQuality in aanraking gekomen met Google Adwords. En het werpt duidelijk de nodige vruchten af!"

  • Jordy Jas, eigenaar Balloonzone.nl Jordy Jas, eigenaar Balloonzone.nl

    "Dankzij de Adwords-campagne van PasQuality kregen we in de 1e maand al 5x meer omzet binnen!"

  • Wim Hendriksen, eigenaar Van Rooij Gorinchem Wim Hendriksen, eigenaar Van Rooij Gorinchem

    "In de 1e maand kregen we al 7 offerte aanvragen binnen, zonder enige promotie!"

  • Lars Maat, eigenaar Maatwerk Online Lars Maat, eigenaar Maatwerk Online

    "PasQuality is een ontzettend efficiënte partner die je op het gebied van online marketing zeker verder zal brengen"

  • Sjoerd Wijtzes, Sales consultant DTG Sjoerd Wijtzes, Sales consultant DTG

    "Ik heb Pascal mogen ervaren kortom als: een vakkundige, hard werkende collega met sterk analytisch vermogen!"