Veel gemaakte fouten bij Call-to-actions

Geplaatst op 15-03-2016

Een call-to-action (ook wel CTA genoemd) is een manier om je bezoekers te triggeren om te converteren naar een reservering, bestelling, boeking of download. Omdat er veel best practices bestaan, bespreken wij een aantal veel gemaakte fouten bij call-to-actions.

Voordat je een CTA gaat implementeren op je website, is het belangrijk om eerst je doelstelling vast te leggen. Hierin kun je kiezen voor een macro of micro conversie. Denk bij een macro conversie aan een directe boeking of bestelling. Bij een micro conversie kun je denken aan het downloaden van een ebook, het aanvragen van een scan of iets dergelijks. Jouw doelstelling is dus bepalend voor jouw conversie strategie. Herken jij één van onderstaande fouten? Neem dan direct actie op!

1. 'Neem contact met ons op'

De eerste veel gemaakte fout die wij op veel websites tegenkomen is een contactpagina met alleen een telefoonnummer en een emailadres. Om aan te melden of een vraag te stellen moet men vaak klikken op het emailadres. Terwijl dit alleen voor mensen met een geïnstalleerde e-mail applicatie toegankelijk is.  Iedereen zonder geïnstalleerde e-mail applicatie is het alleen mogelijk om het emailadres te kopieren, naar hun eigen mailprogramma te gaan en vanuit daar een mail te sturen. Dit is vaak teveel moeite, niet gebruiksvriendelijk en bovendien enorm kwetsbaar voor spamrobots.

Zorg er daarom voor dat jouw call-to-action naar een online invulformulier leidt waar men direct zijn of haar vraag kan stellen. Dit is veel gebruiksvriendelijker en het levert jou bovendien ook nog eens direct NAW gegevens op van die persoon.

2. Altijd blijven testen

Het is een utopie om te denken dat de eerste call-to-action button die je hebt gemaakt, meteen de meest optimale is. Neem daarom de tijd om verschillende CTA's te testen. Je kunt testen op onder andere positie, kleur, tekst en meer. Neem hiervoor de tijd en vergelijk resultaten als kliks en conversiepercentage. Ook de grootte en het kleurgebruik van CTA’s kunnen invloed hebben op het klikgedrag. Ontdek wat voor jou het beste werkt.

3. Klopt jouw landingspagina wel?

Zijn jouw CTA’s zonder kleerscheuren door fout één en twee gekomen? Dan is het nu tijd om hun uiterlijk te laten voor wat het is en ons te richten op wat er gebeurt na de klik. Websitebezoekers zijn niet allemaal opzoek naar dezelfde informatie en hier moeten je Call-to-Actions op inspelen. Zo is het bijvoorbeeld niet handig om iemand die je productpagina bekijkt met een CTA terug te sturen naar je homepage. Het is slimmer om op die pagina een CTA te plaatsen naar bijvoorbeeld een e-book of gerelateerd blogartikel. Het belangrijkste is dat de landingspagina van de Call-to-Action aansluit bij de beleving van de bezoeker op dat moment. Is deze net nieuw? Verwijs hem/haar naar interessante informatie waarvoor geen emailadres nodig is zoals de blogartikelen of productpagina’s. Heeft de bezoeker al je producten uitvoerig bekeken? Biedt dan een CTA met invulformulier aan. Dit past binnen het conversiepad van bezoekers tot klant.

4. Veranderen is moeilijk

Het optimaliseren van je CTA's is tijdrovend, maar zeker lonend als je het op de juiste manier doet. Als het aanpassen van CTA’s in jouw ogen een moeilijke klus is, kan het verstandig zijn een versimpeling van de technologie achter je website door te voeren. Voor een goede optimalisatie dien je jezelf veel in te lezen en up-to-date te blijven van de nieuwste ontwikkelingen. Gebruik hiervoor vooral de tool Google Analytics om je resultaten te meten. 

 

Deel dit bericht:

Erkend als Google Partner!

PasQuality is een erkend Google Partner

Lees meer

Gratis Marketing Analyse voor bedrijven!

Vraag een gratis Marketing Analyse aan!

Lees meer
Archief
  • Google campagnes, gericht op conversie

    Google campagnes, gericht op conversie

    Google campagnes, gericht op conversie

    Lees meer
  • Gratis Online Marketing Check

    Gratis Online Marketing Check

    Hoe goed scoort jouw website en Online Marketingstrategie?

    Aanvragen
  • Ronnie Degen, eigenaar Hotel de Achterhoek Ronnie Degen, eigenaar Hotel de Achterhoek

    "Dankzij PasQuality in aanraking gekomen met Google Adwords. En het werpt duidelijk de nodige vruchten af!"

  • Jordy Jas, eigenaar Balloonzone.nl Jordy Jas, eigenaar Balloonzone.nl

    "Dankzij de Adwords-campagne van PasQuality kregen we in de 1e maand al 5x meer omzet binnen!"

  • Wim Hendriksen, eigenaar Van Rooij Gorinchem Wim Hendriksen, eigenaar Van Rooij Gorinchem

    "In de 1e maand kregen we al 7 offerte aanvragen binnen, zonder enige promotie!"

  • Lars Maat, eigenaar Maatwerk Online Lars Maat, eigenaar Maatwerk Online

    "PasQuality is een ontzettend efficiënte partner die je op het gebied van online marketing zeker verder zal brengen"

  • Sjoerd Wijtzes, Sales consultant DTG Sjoerd Wijtzes, Sales consultant DTG

    "Ik heb Pascal mogen ervaren kortom als: een vakkundige, hard werkende collega met sterk analytisch vermogen!"