Facebook Marketing: 5 grootste fouten

Geplaatst op 12-09-2015

Iedereen die start met een bedrijf, weet dat hij iets met Facebook moet doen. Toch gaat dit vaak fout, vooral bij veel MKB'ers. Daarom zetten wij de meest gemaakte Facebook Marketingfouten op een rij. En geven we een oplossing die je zelf door kunt voeren.

1. Geen vrienden, maar fans

Een fout die nog steeds erg veel bedrijven maken, zijn de instellingen van de pagina. En daar begint het toch allemaal mee. Als je als bedrijf serieus genomen wilt worden, heb je een correcte bedrijfspagina. Dat houdt in dat je geen vrienden hebt, maar fans. Als je dit goed hebt ingesteld, hoort dit er zo uit te zien:

Facebook bedrijfspagina PasQuality

Voordelen van een goede pagina: 

 Je fans kunnen bij je inchecken
 Klanten kunnen reviews schrijven op je pagina
 Je kunt berichten inplannen en statistieken inzien
 Je kunt starten met Facebook adverteren!

Heb jij nog een vriendenpagina? Zet deze dan direct om naar een bedrijfspagina.

2. Je Facebookberichten zijn geen reclamefolder

Facebook is een social medium. Vergeet daarom vooral het sociale gedeelte niet. Gebruik jouw Facebook pagina niet om al je aanbiedingen en deals de wereld in te slingeren. Zorg ervoor je op jouw berichten interactie krijgt in de vorm van likes, reacties en shares. Hiermee worden je fans ook echt fans. 

Daarnaast zal je dankzij de interactie ook een groter bereik halen. Vrienden van je fans krijgen de berichten ook te zien en in de toekomst zullen je eigen fans jouw berichten ook vaker in beeld krijgen.

3. Vergeet like, share & winacties!

like, share en winacties zijn verbodenJe zal het zelf vaak genoeg in je timeline voorbij zien komen, like, share & winacties. Op korte termijn lijkt dit misschien te werken. Je krijgt er veel fans bij die kans willen maken op de prijs. Alleen zal 95% van deze 'fans' geen interesse hebben in jouw bedrijf. In de toekomst zullen zij geen interactie op berichten tonen, waardoor je echte fans jouw berichten ook niet meer gaan zien. En dat is zonde.

Daarnaast: like, share & winacties zijn in strijd met de voorwaarden van Facebook! Hiermee loop je het risico dat jouw bedrijfspagina door Facebook wordt verwijderd. In de voorwaarden van Facebook staat:

“Persoonlijke tijdlijnen mogen niet worden gebruikt voor het beheer van promoties (“deel op je tijdlijn om mee te doen” of “deel op de tijdlijn van je vrienden voor grotere kans op prijzen” is bijvoorbeeld niet toegestaan).”

Een alternatief is het gebruik van Facebook apps. De snelste manier om jouw doelgroep te bereiken, is door te starten met Facebook adverteren. Hiermee kun je heel gericht mensen targetten die in jouw doelgroep vallen of al interesse tonen in jouw branche.

4. Zorg voor een goede Facebook-marketingstrategie

Eigenlijk geldt dit voor alle social media. Voor je een Facebookpagina, Twitterprofiel of Instagram-account opzet, bedenk goed wat jouw doel hiervan is. Je kunt beter 1 goed profiel hebben op Facebook, dan een account op Facebook, Twitter en Instagram waar te weinig gebeurt. Allen kunnen een krachtig medium zijn, mits op de juiste manier ingezet.

5. Ook via Facebook kun je nieuwe klanten halen

Je 'gewone' berichten zorgen voor een organisch bereik onder je fans en vrienden van je fans. Veel bedrijven vergeten echter dat ook via Facebook adverteren er veel nieuwe klanten gegenereerd kunnen worden. Groot voordeel t.o.v. Google Adwords: je kunt heel gericht targetten op jouw doelgroep of een bepaalde interesse. Zo bereik jij altijd de mensen die jij als bedrijf wilt hebben. 

targeting facebook marketingVoorbeeld: PasQuality richt zich op ondernemers in het MKB. Daarom hebben wij onze Facebook-advertenties gericht op ondernemers, eigenaars etc. die in een straal van 25 km rondom Zaanstad zitten. Zo bereiken wij de mensen die wij willen bereiken. 

Zo kun je onder andere je eigen fans uitsluiten zodat zij geen aanbiedingen te zien krijgen waar ze niets aan hebben, op geslacht of leeftijd targetten en nog veel meer.

Vragen n.a.v. dit blog?

Stel dan hieronder jouw vraag. Wij nemen binnen 1 werkdag contact met je op om je vraag te beantwoorden.

  • * velden zijn verplicht.

Deel dit bericht:

Erkend als Google Partner!

PasQuality is een erkend Google Partner

Lees meer

Gratis Marketing Analyse voor bedrijven!

Vraag een gratis Marketing Analyse aan!

Lees meer
Archief
  • Google campagnes, gericht op conversie

    Google campagnes, gericht op conversie

    Google campagnes, gericht op conversie

    Lees meer
  • Gratis Online Marketing Check

    Gratis Online Marketing Check

    Hoe goed scoort jouw website en Online Marketingstrategie?

    Aanvragen
  • Ronnie Degen, eigenaar Hotel de Achterhoek Ronnie Degen, eigenaar Hotel de Achterhoek

    "Dankzij PasQuality in aanraking gekomen met Google Adwords. En het werpt duidelijk de nodige vruchten af!"

  • Jordy Jas, eigenaar Balloonzone.nl Jordy Jas, eigenaar Balloonzone.nl

    "Dankzij de Adwords-campagne van PasQuality kregen we in de 1e maand al 5x meer omzet binnen!"

  • Wim Hendriksen, eigenaar Van Rooij Gorinchem Wim Hendriksen, eigenaar Van Rooij Gorinchem

    "In de 1e maand kregen we al 7 offerte aanvragen binnen, zonder enige promotie!"

  • Lars Maat, eigenaar Maatwerk Online Lars Maat, eigenaar Maatwerk Online

    "PasQuality is een ontzettend efficiënte partner die je op het gebied van online marketing zeker verder zal brengen"

  • Sjoerd Wijtzes, Sales consultant DTG Sjoerd Wijtzes, Sales consultant DTG

    "Ik heb Pascal mogen ervaren kortom als: een vakkundige, hard werkende collega met sterk analytisch vermogen!"