Ideale tool voor monitoring: Google Analytics spreadsheets

Geplaatst op 30-05-2016

Met Google Spreadsheets heb je altijd je rapportages online om direct te delen met je klanten. Dankzij de Google Spreadsheets addon kun je al jouw rapportages vergemakkelijken én automatiseren. In dit blog meer over de mogelijkheden en hoe deze tool jou veel werk uit handen kan nemen.

Wat is deze addon precies?

De Google Analytics Spreadsheet add-on maakt het makkelijker voor de Google Analytics gebruiker om de data zelf te visualiseren, toegang te krijgen tot deze data én (heel belangrijk) deze data te manipuleren.

De add-on maakt middels een API een connectie tussen de data uit Google Analytics en Google Spreadsheets. Middels deze verbinding kan vrijwel alle data die aanwezig is in Google Analytics geimporteerd worden in Google Spreadsheets. Vervolgens heeft de gebruiker de mogelijkheid in spreadsheets deze data te manipuleren.

De tool geeft je de mogelijkheid om:
Query data van verschillende websites te combineren
Eigen berekeningen toe te voegen aan de data
Visualisaties te maken van de data
Visualisaties presenteren
Data op het web up-to-date te publiceren op het web

De tool gebruiken

Om gebruik te maken van deze tool heb je drie zaken nodig: toegang tot Google Spreadsheets, een Google Analytics account én een website met bezoekers.

Stap 1
Om de Add-on te installeren klik je binnen Google Spreadsheets op het menu-item Add-ons zoals hieronder afgebeeld. Klik daar vervolgens op Add-ons toevoegen en zoek de Google Analytis Add-on op. Klik vervolgens op +Gratis om hem toe te voegen.

addon spreadsheets

Stap 2
Nu de Add-on is geïnstalleerd en zichtbaar is onder het menu-item Add-ons heb je de mogelijkheid om rapporten te maken. Om dit te doen klik je op Create new report:
analytics spreadsheets


Vervolgens verschijnt er aan de rechterkant van het het Spreadsheet scherm de mogelijkheid om een rapport te maken.

pasquality usersStap 3
Verzin een naam voor het rapport, selecteer het Account dat je wilt gebruiken met de daarbij behorende Property en het juiste Profiel. Nu is het slechts nog een keuze maken in welke Metric je wil zien en welke Dimensie. De data kan nu door de Add-on worden opgehaald.

Stap 4
Klik nu, onder het menu-item Add-ons >> Google Analytics >>, op run reports. De API maakt vervolgens een connectie tussen Spreadsheets en Google Analytics. Aan de hand van het aantal rapporten dat je hebt aangemaakt worden er nieuwe tabbladen aangemaakt in Google Spreadsheets. In elk tabblad wordt de aangegeven informatie geplaatst.

Stap 5
Nu je één of meerdere tabbladen hebt met data kan je deze, middels een nieuw tabblad, aan elkaar koppelen en of met elkaar vergelijken.

Onze mening

Samenvattend kan je zeggen dat deze Add-on van Google je zeer veel mogelijkheden biedt. Hij is bijvoorbeeld extreem handig als je data troebel is. Heb je bijvoorbeeld een webwinkel en heb je afgelopen jaar een fout gemaakt die in Google Analytics terecht is gekomen? Dan kan je deze door middel van deze tool uit je data filteren om zo een nóg exacter beeld te krijgen van je resultaten. Erg handig.

Meer weten?

Wil je meer weten over de Google Analytics Spreadsheet Add-on dan raden we je aan de onderstaande Youtube video te bekijken. Ook kan je hier: https://ga-dev-tools.appspot.com/query-explorer/ informatie vinden over het samenstellen van je rapport.

Nog 2 handige tools: overzicht met alle mogelijke dimensions & Metrics en de Google API explorer om je segmenten toe te voegen.

 

Deel dit bericht:

Erkend als Google Partner!

PasQuality is een erkend Google Partner

Lees meer

Gratis Marketing Analyse voor bedrijven!

Vraag een gratis Marketing Analyse aan!

Lees meer
Archief
  • Google campagnes, gericht op conversie

    Google campagnes, gericht op conversie

    Google campagnes, gericht op conversie

    Lees meer
  • Gratis Online Marketing Check

    Gratis Online Marketing Check

    Hoe goed scoort jouw website en Online Marketingstrategie?

    Aanvragen
  • Ronnie Degen, eigenaar Hotel de Achterhoek Ronnie Degen, eigenaar Hotel de Achterhoek

    "Dankzij PasQuality in aanraking gekomen met Google Adwords. En het werpt duidelijk de nodige vruchten af!"

  • Jordy Jas, eigenaar Balloonzone.nl Jordy Jas, eigenaar Balloonzone.nl

    "Dankzij de Adwords-campagne van PasQuality kregen we in de 1e maand al 5x meer omzet binnen!"

  • Wim Hendriksen, eigenaar Van Rooij Gorinchem Wim Hendriksen, eigenaar Van Rooij Gorinchem

    "In de 1e maand kregen we al 7 offerte aanvragen binnen, zonder enige promotie!"

  • Lars Maat, eigenaar Maatwerk Online Lars Maat, eigenaar Maatwerk Online

    "PasQuality is een ontzettend efficiënte partner die je op het gebied van online marketing zeker verder zal brengen"

  • Sjoerd Wijtzes, Sales consultant DTG Sjoerd Wijtzes, Sales consultant DTG

    "Ik heb Pascal mogen ervaren kortom als: een vakkundige, hard werkende collega met sterk analytisch vermogen!"