Google Penguin update: de gevolgen

Geplaatst op 19-10-2016

23 september 2016 bevestigde Google dat ze een Google Penguin update hadden uitgerold. Nu is het een real-time proces. Wat is het ook alweer? Wat houd de nieuwe update in? En hoe speel je hier goed op in? In dit artikel lees je dat allemaal.

Wat is Google Penguin?

Misschien ken je het nog helemaal niet, of misschien is het inmiddels weggeëbd gezien de laatste update bijna 2 jaar geleden was. Even een resumé over wat Google Penguin ook alweer is: Google Penguin is een algoritme dat wordt gebruikt bij het zoeken in Google. Het is een van de vele algoritmes en factoren die Google gebruikt bij het positioneren van de resultaten. Het doel van Goolge Penguin is het filteren van spam links, ofwel onnatuurlijke links.

Het is een zelflerend systeem het past zich dus continu aan en wordt steeds beter. Voorheen kon je honderden lage kwaliteit links of soms wel gewoon spam links naar je website laten wijzen en daardoor hoger scoren in Google. De eerste Google Penguin update vond plaatst in april 2012. Bij elke volgende update was er steeds een vrij grote impact te zien in de zoekresultaten. Websites met (veel) spam links zakten soms zelfs drastisch in de zoekresultaten. Gevolg: minder bezoekers en vaak ook minder verkopen. Serieus probleem dus!

Wat is Google Penguin 4.0?

Deze laatste update, welke eigenlijk de 7de Penguin update is, wordt Penguin 4.0 genoemd. Ze zijn vanaf 23 september bezig gegaan met het uitrollen van deze nieuwste update.

Wat is er veranderd bij deze update?

Het algoritme wordt nu real-time toegepast. Voordeel is dat het geen enorme impact meer heeft bij elke update. Het zal nu natuurlijker gaan bewegen. Je hebt dus wel directer input wanneer je website in slecht vaarwater terecht komt. Waar de website eerst volledig geraakt werd wanneer er spam-signalen opgemerkt werden wordt het nu per pagina.  Het is dus minder snel het geval dat de gehele website geraakt wordt door slechte links.

Het vorige punt kan natuurlijk een voordeel zijn, maar zo kan het ook lastiger zijn om te zien wanneer je een Google Penguin probleem hebt op een bepaalde pagina.

Hoe voorkom je dat je geraakt wordt door Google Penguin?

Het belangrijkste is om je te houden aan de richtlijnen die Google zelf voorschrijft. Maar die laten nog wel een kleine ruimte over voor interpretatie, dus even wat praktische tips hoe je kunt voorkomen dat je straks de dupe wordt van de real-time Penguin.

Zorg dat je geen betaalde links naar je website laat plaatsen. Zo wel, zorg dat deze gemarkeerd wordt met de tag “NoFollow”. Dan weet Google dat de waarde niet overgenomen moet worden.

Let erop dat je link relevant is! De pagina waar vanaf gelinkt wordt moet relevant zijn voor de pagina waar naartoe gelinkt wordt.

Zorg voor links vanaf kwaliteit websites, zo creëer je links met goede kwaliteit.

Ziet de website er betrouwbaar uit? Werk alles of krijg je veel errors? De links die er op staan zijn die relevant?

Probeer niet te veel invloed uit te oefenen op je linktekst of anchor.  Als dat veelal dezelfde is gaat het opvallen en gaat dat impact hebben.

Site-wide links worden ook afgeraden (bijvoorbeeld een link in de footer). Het leek in Nederland nog niet al te veel negatieve impact te hebben, al denk ik wel dat met de real-time update je daar ook negatieve impact van kunt terugzien.

Zorg voor een natuurlijk linkprofiel. Die bevat diversiteit: websites met een hoge autoriteit, websites met een lagere autoriteit. Verschil in anchors en linkteksten. Link naar de homepagina maar ook vooral naar onderliggende pagina’s.

Probeer start- en linkpagina’s (pagina’s met weinig content en veel links) zoveel mogelijk te vermijden. In Nederland werken deze pagina’s op dit moment nog redelijk maar de verwachting is zeker met deze real-time update dat het meer negatieve impact gaat hebben.


Wat voor impact heeft deze update?

Ze rollen de update over een aantal dagen uit, omdat het natuurlijk een enorme impact heeft om alle websites opnieuw te crawlen en door hun nieuwe algoritme heen te halen. Dat lukt ze normaal gesproken ook zeker niet dagelijks. Het is in ieder geval raadzaam de komende weken je website(s) nauwgezet in de gaten te houden of je een daling ziet in de rankings: dan heb je mogelijk een problemen met slechte kwaliteit links en is het zaak om die zo snel mogelijk te disavowen of te verwijderen!

Beter vindbaar worden in Google? Laat je adviseren door PasQuality.

Deel dit bericht:

Erkend als Google Partner!

PasQuality is een erkend Google Partner

Lees meer

Gratis Marketing Analyse voor bedrijven!

Vraag een gratis Marketing Analyse aan!

Lees meer
Archief
  • Google campagnes, gericht op conversie

    Google campagnes, gericht op conversie

    Google campagnes, gericht op conversie

    Lees meer
  • Gratis Online Marketing Check

    Gratis Online Marketing Check

    Hoe goed scoort jouw website en Online Marketingstrategie?

    Aanvragen
  • Ronnie Degen, eigenaar Hotel de Achterhoek Ronnie Degen, eigenaar Hotel de Achterhoek

    "Dankzij PasQuality in aanraking gekomen met Google Adwords. En het werpt duidelijk de nodige vruchten af!"

  • Jordy Jas, eigenaar Balloonzone.nl Jordy Jas, eigenaar Balloonzone.nl

    "Dankzij de Adwords-campagne van PasQuality kregen we in de 1e maand al 5x meer omzet binnen!"

  • Wim Hendriksen, eigenaar Van Rooij Gorinchem Wim Hendriksen, eigenaar Van Rooij Gorinchem

    "In de 1e maand kregen we al 7 offerte aanvragen binnen, zonder enige promotie!"

  • Lars Maat, eigenaar Maatwerk Online Lars Maat, eigenaar Maatwerk Online

    "PasQuality is een ontzettend efficiënte partner die je op het gebied van online marketing zeker verder zal brengen"

  • Sjoerd Wijtzes, Sales consultant DTG Sjoerd Wijtzes, Sales consultant DTG

    "Ik heb Pascal mogen ervaren kortom als: een vakkundige, hard werkende collega met sterk analytisch vermogen!"