De Online Marketing trends van 2016

Geplaatst op 02-12-2015

Traditionele marketing zal in 2016 steeds minder effect gaan hebben. Stop met de advertenties in het lokale suffertje en het verspreiden van 10.000 flyers in de buurt. Want bereik je daarmee wel de mensen die je wilt bereiken? Vaak niet. En mocht jouw flyer wel in de goede brievenbus vallen.. Wie zegt dat deze niet gewoon op de grote hoop oud papier eindigt. Verplaats daarom je focus naar online, waar je van elke Euro je ROI terugziet.

Ook in 2016 komen er weer een aantal trends aan. PasQuality zet de belangrijkste trends voor jou op een rij:

marketing trends 2016

Mobiel verslaat desktop: go responsive!

In 2015 was het jaar waarin Google het 'Mobilegeddon' algoritme introduceerde. Hierdoor werden website die niet geschikt waren voor mobiel, slechter gerankt door Google. Met als gevolg dat jouw opgebouwde positie in Google negatief werd beïnvloed. Zorg er dus voor dat je in 2016 een responsive website hebt.

Niet overtuigd door de gevolgen in Google? Lees dan eens hoe jouw bezoeker online kijkt:

  80% van de Nederlanders heeft een smartphone. Bij jongeren is dat zelfs 96%
  Nederlanders gebruiken hun mobiel gemiddeld 150x per dag
  Mobiel is voor sommige doelgroepen bijna de enige manier van online zijn (niet alleen tussendoor)
  50% (of meer) van je websitebezoekers komen via een mobiel apparaat
  Mobiele bezoekers haken massaal af wanneer een website niet mobielvriendelijk is
  Snelheid en gebruikersgemak zijn mobiel nóg belangrijker dan op de desktop

responsive website

Focus op content op je website

contentmarketing websiteVoorheen kon je met veel gerichte zoekwoorden hoog in Google komen. Maar vaak werd de website daardoor niet meer lekker te lezen voor de consument. Gevolg: men verlaat je website snel en heeft geen interesse meer. En dat is zonde. Want hoewel Google belangrijk is, hoort jouw website in het teken van jouw consument te staan. Google zal immers niets bij jou kopen, de consumenten wel.

Goede content kun je verspreiden door middel van onder andere blogs. Hiermee toon je jouw expertise aan zonder direct iets te willen verkopen. Daarnaast is contentmarketing een stuk goedkoper dan adverteren. Voordat je hieraan begint, bedenk goed wat je doel is en maak hiervoor een plan. Contentmarketing kost namelijk veel tijd en inspanning. Mits goed gedaan zeer waardevol, maar anders zonde van je tijd.

Traditionele SEO verleden tijd?

Traditionele SEO hield vaak in: veel zoekwoorden terug laten komen op je website en de teksten alleen voor Google schrijven. Dit is inmiddels achterhaald, mede door Google zelf. Goede content wordt ook in 2016 steeds beter beloond. 

Combineer push & pull

In Google zoekt men zelf actief naar jouw product(en). Door middel van Google Adwords kun je bij jouw gekozen zoekopdrachten in beeld komen. Hierbij zoekt de consument dus jou op. Via Facebook adverteren breng je juist jouw product onder de aandacht van jouw gekozen doelgroep. Dit kan op basis van geslacht, leeftijd, gezinssituatie, woonplaats en veel meer. En dan kun je ook nog eens kiezen voor zoveel mogelijk zichtbaarheid, kliks of aanmeldingen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Een combinatie van deze push & pull strategie zal zorgen voor het meeste effect.

Adverteren via Instagram

Instagram lijkt voor veel bedrijven nog een brug te ver. Maar Instagram is inmiddels één van meest populaire sociale netwerken in Nederland. Het dagelijks gebruik van Instagram in 2015 is met 35% (!) gestegen sinds 2014. Vooral onder jongeren is het heel populair, waar diezelfde doelgroep juist op Facebook en Twitter afhaakt. Zo maakt 50% van alle Nederlandse jongeren van 15 t/m 19 jaar gebruik van Instagram. En de verwachting is dat dit blijft groeien.

Doordat Instagram inmiddels onderdeel is van Facebook kun je gebruik maken van dezelfde uitgebreide targetingmogelijkheden. Dit biedt veel mogelijkheden, vooral voor bedrijven waarbij foto's een belangrijk en krachtig middel kunnen zijn! Binnenkort besteden we meer aandacht aan adverteren via Instagram.

instagram adverteren

 

Zorg dat je niet achter loopt, maar juist voorop. Welke van deze trends voer jij door in jouw online marketing strategie voor 2016? Wij adviseren je er graag bij!

Erkend als Google Partner!

PasQuality is een erkend Google Partner

Lees meer

Gratis Marketing Analyse voor bedrijven!

Vraag een gratis Marketing Analyse aan!

Lees meer
Archief
  • Google campagnes, gericht op conversie

    Google campagnes, gericht op conversie

    Google campagnes, gericht op conversie

    Lees meer
  • Gratis Online Marketing Check

    Gratis Online Marketing Check

    Hoe goed scoort jouw website en Online Marketingstrategie?

    Aanvragen
  • Ronnie Degen, eigenaar Hotel de Achterhoek Ronnie Degen, eigenaar Hotel de Achterhoek

    "Dankzij PasQuality in aanraking gekomen met Google Adwords. En het werpt duidelijk de nodige vruchten af!"

  • Jordy Jas, eigenaar Balloonzone.nl Jordy Jas, eigenaar Balloonzone.nl

    "Dankzij de Adwords-campagne van PasQuality kregen we in de 1e maand al 5x meer omzet binnen!"

  • Wim Hendriksen, eigenaar Van Rooij Gorinchem Wim Hendriksen, eigenaar Van Rooij Gorinchem

    "In de 1e maand kregen we al 7 offerte aanvragen binnen, zonder enige promotie!"

  • Lars Maat, eigenaar Maatwerk Online Lars Maat, eigenaar Maatwerk Online

    "PasQuality is een ontzettend efficiënte partner die je op het gebied van online marketing zeker verder zal brengen"

  • Sjoerd Wijtzes, Sales consultant DTG Sjoerd Wijtzes, Sales consultant DTG

    "Ik heb Pascal mogen ervaren kortom als: een vakkundige, hard werkende collega met sterk analytisch vermogen!"