Een mobielvriendelijke website wordt nog belangrijker!

Geplaatst op 28-04-2016

Na de ‘mobilegeddon’ update van vorig jaar geeft Google aan vanaf begin mei mobielvriendelijke websites hoger te gaan waarderen.  Mobiel was al een rankingfactor, maar nu gaan ze dus het effect daarvan vergroten en het algoritme hierop aanpassen. Dit is zeker bijzonder te noemen omdat Google normaal nooit een algoritme update op voorhand aankondigt. Lees in dit artikel wat de update inhoudt en wat je er aan kunt doen om een lagere beoordeling te voorkomen.

Het doel van Google is niet alleen om zo relevant mogelijke informatie te geven aan zijn gebruikers, maar ook een optimale gebruikerservaring te bieden. Als een gebruiker via een mobiele telefoon zoekt, zullen mobiele websites een betere gebruikerservaring opleveren dan een website die niet geschikt is voor mobiel. En dat is waar de schoen wringt. De visie van Google is namelijk dat het krijgen van goede, relevante antwoorden niet moet afhangen van welk apparaat je gebruikt.

responsive website

Google heeft nu aangekondigd dat ze vanaf begin mei gaan beginnen met het uitrollen van een update die de mobiele gebruiksvriendelijkheid als ranking factor een stuk belangrijker maakt. Een website die bezoekers door mobielvriendelijke pagina’s een relevante en gebruiksvriendelijke ervaring biedt wordt dus nog belangrijker.

Is jouw website mobielvriendelijk?

Indien je reeds beschikt over een mobielvriendelijke website zul je volgens Google niet worden beïnvloed door de nieuwe update. Hier kun je checken of jouw website aan de eisen voldoet.

Verder geeft Google aan dat de mobiele gebruikerservaring niet alles bepalend wordt. Beschikken de pagina’s op jouw website over een relevante en hoge kwaliteit inhoud, maar zijn ze niet mobielvriendelijk? Dan is het volgens het bedrijf nog steeds mogelijk om hoog te scoren in de zoekmachine.

Relevante content blijft dus een belangrijk onderdeel spelen in de ranking van jouw website in de zoekmachines, maar het mag duidelijk zijn dat het ontbreken van een mobielvriendelijke website je wel plaatsen kan gaan kosten in het overzicht met mobiele zoekopdrachten.

mobile test

Help! Ik heb geen mobielvriendelijke website, wat nu?

Indien je nog geen mobielvriendelijke website hebt doe je er goed aan de komende tijd te gebruiken om je te verdiepen in de mogelijkheden die er zijn. Als je jouw website mobielvriendelijk wilt maken heb je de volgende opties:

- Responsive website
- Dynamische weergave
- Aparte mobiele website die draait op een zogenaamd ‘m.URL’ domein

Vanuit Google wordt een responsive design aangeraden. Ook vanuit het ondernemers oogpunt is responsive design de beste optie. Content hoeft namelijk maar op 1 website aangepast te worden.

Haastige spoed..

Het mag inmiddels duidelijk zijn dat een mobielvriendelijke website een must is als je goed wilt blijven ranken in de mobiele zoekresultaten van Google. Wij bespreken graag alle mogelijkheden met je door en voorzien jouw van een advies op maat.

  • * velden zijn verplicht.

Deel dit bericht:

Google Analytics 4: de toekomst van analytics

Google Analytics 4 de nieuwe versie van Google Analytics is vanaf nu beschikbaar. De nieuwe versie verschijnt in de v...

Lees meer

Je eigen webshop op social media

Facebook introduceert dit jaar verschillende gratis tools om kleine lokale bedrijven die in gevaar komen door de coronacri...

Lees meer
Archief
  • Google campagnes, gericht op conversie

    Google campagnes, gericht op conversie

    Google campagnes, gericht op conversie

    Lees meer
  • Gratis Online Marketing Check

    Gratis Online Marketing Check

    Hoe goed scoort jouw website en Online Marketingstrategie?

    Aanvragen
  • Ronnie Degen, eigenaar Hotel de Achterhoek Ronnie Degen, eigenaar Hotel de Achterhoek

    "Dankzij PasQuality in aanraking gekomen met Google Adwords. En het werpt duidelijk de nodige vruchten af!"

  • Jordy Jas, eigenaar Balloonzone.nl Jordy Jas, eigenaar Balloonzone.nl

    "Dankzij de Adwords-campagne van PasQuality kregen we in de 1e maand al 5x meer omzet binnen!"

  • Wim Hendriksen, eigenaar Van Rooij Gorinchem Wim Hendriksen, eigenaar Van Rooij Gorinchem

    "In de 1e maand kregen we al 7 offerte aanvragen binnen, zonder enige promotie!"

  • Sjoerd Wijtzes, Sales consultant DTG Sjoerd Wijtzes, Sales consultant DTG

    "Ik heb Pascal mogen ervaren kortom als: een vakkundige, hard werkende collega met sterk analytisch vermogen!"