Waarom je bezoekers geen welkom hoeft te heten op je website

Geplaatst op 26-04-2016

Klik een willekeurige website aan in Google en de kans is groot dat het eerste woord dat je ziet, 'welkom' of erger, 'welkom op onze website' is. Allemaal goed bedoeld, maar geen toegevoegde waarde. Wat voor eerste indruk wil je wel achterlaten?

Waarom welkom zeggen eigenlijk niet nodig is

Website-eigenaars zijn beschaafde mensen. Als je de moeite neemt om hun website te bezoeken, heten ze je graag keurig netjes welkom. Vaak zelfs met de grootst mogelijke letters op hun homepage. Hoe komt dit over op de bezoeker?

Twee dingen: je bent nu op de website van bedrijf X en je bent op die website van harte welkom. Maar wist de bezoeker dat allebei niet allang? Je had hem toch al verteld dat hij op jouw website was aangekomen? Daarom heb je namelijk dat logo en die bedrijfsnaam boven aan de pagina gezet. En hoeveel websites ken je waar de bezoeker niet welkom is?

Je welkom voelen komt niet door het woord welkom

Gasten die je thuis ontvangt, voelen zich echt niet welkom doordat je een kokosmat met ‘welkom’ erop bij de voordeur hebt liggen of doordat je ‘welkom’ zegt. Het welkome gevoel komt veel eerder door de manier waarop je ze behandelt. De omhelzing als ze over de drempel stappen. De geur van versgezette koffie uit de keuken. De zachte muziek in de woonkamer.

Zo werkt het ook op een website. Zég dus geen ‘welkom’, maar zorg dat het zo vóélt. Bezoekers voelen zich welkom op je site als ze merken dat je aandacht hebt gehad voor alle details. En dat je snapt wat hen beweegt. Bijvoorbeeld als ze:

snel vinden wat ze zoeken
direct zien wat ze moeten doen
weinig hoeven te lezen en te wachten
meer krijgen dan ze verwachten
de beste deal en service krijgen
hun gegevens veilig bij je kunnen achterlaten

Schrijf geen welkom, maar een informatieve tekst

Een welkomstwoord op een homepage kost veel van de schaarse ruimte en aandacht. Daardoor kunnen er dingen onderbelicht blijven die eigenlijk belangrijker zijn.

Er zijn heel wat websites die op hun homepage de nadruk leggen op het welkom heten van bezoekers. Als je in Google ‘welkom op de website van’ intypt, krijg je ruim 148 miljoen zoekresultaten. Je bent dus heel wat websites te slim af als je iets nuttigers dan ‘welkom’ op je homepage zet. Schrijf liever in zo weinig mogelijk woorden wat je site precies inhoudt, en wat hem anders maakt dan alle andere sites. Deze tekst beantwoordt meteen twee belangrijke vragen die je bezoeker heeft als hij voor het eerst op je homepage aankomt.

Google snapt je website beter als je geen welkom zegt

De paginakop is bij slechte website dus vaak 'welkom'. Terwijl deze kop, de H1, één van de belangrijkste SEO-punten is voor Google! Zorg dus dat er in de paginakop heel specifieke woorden staan die vertellen waar je website over gaat. Dat maakt je homepage veel duidelijker, voor bezoekers én zoekmachines.

Op onze eigen site is op de homepage de H1: 'Gegarandeerd meer klanten werven via jouw website?'. Hiermee beantwoorden we direct een vraag die de bezoeker heeft en komen keywords als 'klanten werven' en 'website' terug. Voor de bezoeker beantwoordt dit ook direct andere vragen:

Wat is dit voor een website? (meer klanten werven online)
Waarom moet ik op deze website zijn en niet ergens anders? (wij geven garantie)

Toepassen in de praktijk

Verwelkom jouw klant dus niet op je website, maar gebruik deze tekst om een vraag te beantwoorden én hoger te komen in Google. Dit geldt niet alleen voor je homepage natuurlijk. Op elke pagina heb je ruimte voor 1 H1 titel. Een goed gebruik van de H1-tag kan jouw website al doen stijgen in de zoekresultaten.

Deel dit bericht:

Erkend als Google Partner!

PasQuality is een erkend Google Partner

Lees meer

Gratis Marketing Analyse voor bedrijven!

Vraag een gratis Marketing Analyse aan!

Lees meer
Archief
  • Google campagnes, gericht op conversie

    Google campagnes, gericht op conversie

    Google campagnes, gericht op conversie

    Lees meer
  • Gratis Online Marketing Check

    Gratis Online Marketing Check

    Hoe goed scoort jouw website en Online Marketingstrategie?

    Aanvragen
  • Ronnie Degen, eigenaar Hotel de Achterhoek Ronnie Degen, eigenaar Hotel de Achterhoek

    "Dankzij PasQuality in aanraking gekomen met Google Adwords. En het werpt duidelijk de nodige vruchten af!"

  • Jordy Jas, eigenaar Balloonzone.nl Jordy Jas, eigenaar Balloonzone.nl

    "Dankzij de Adwords-campagne van PasQuality kregen we in de 1e maand al 5x meer omzet binnen!"

  • Wim Hendriksen, eigenaar Van Rooij Gorinchem Wim Hendriksen, eigenaar Van Rooij Gorinchem

    "In de 1e maand kregen we al 7 offerte aanvragen binnen, zonder enige promotie!"

  • Lars Maat, eigenaar Maatwerk Online Lars Maat, eigenaar Maatwerk Online

    "PasQuality is een ontzettend efficiënte partner die je op het gebied van online marketing zeker verder zal brengen"

  • Sjoerd Wijtzes, Sales consultant DTG Sjoerd Wijtzes, Sales consultant DTG

    "Ik heb Pascal mogen ervaren kortom als: een vakkundige, hard werkende collega met sterk analytisch vermogen!"